ONREGELMATIGE  UITGAVE  VAN  DE  ONAFHANKELIJKE  MAATSCHAP  TER  BEVORDERING VAN HET  "NUILEN"  ALS  NIMWEEGSE  HEBBELIJKHEID

 DE  KLEURDOOS  

Waalkade 1870. Stoomboten (pakketschepen) liggen aangemeerd. Sinds 1823 onderhielden die lijndiensten naar Rotterdam en Keulen. Rechts ligt de Oude Kraan die in 1881 werd afgebroken. 

Het Meertje (rechts) in 1872. De vesting Nijmegen ligt nog binnen de wallen die wee jaar later geslecht mochten worden. In het midden pront de Belvédere , een verdedigingstoren die in 1646 werd uitgebouwd tot speelhuis voor notabelen.

Kolpinghuis rond 1900. In het midden de Van Berchenstraat.

Van Schaeck Mathonsingel in 1925. Op achtergrond het oude, in de oorlos verwoeste station.

In 1935  bereikte de boog van  de Waalbrug de hoogste stand (60 meter +NAP). Iconische foto met de bouwers van wat toen Europa's grootste overspanning was.

1934: Inwijding aparte Canisiuskapel naast kerk Molenstraat. Tien jaar later door bombardement weggevaagd en nooit teruggekeerd.

Tot 1936 onderhield de gierpont Zeldenrust de verbingen tussen Nijmegen en het noorden.

In 1928 streken de Redemtoristen neer op de Nijmeegsebaan en ze noemden hun vesting: "Collegium Sancti Alfonsi in monte Nebo Noviomagi"

Waalhaven begin vorige eeuw.  Vaag op achtergrond Stevenstoren (links) en kerktoren Augustijnenstraat.

1946 Augustijnenstraat. In midden komt Plein 1944. Links boven de Piersonstraat met links daarvan pakhuis De Eenhoorn, krakerscentrum bij het oproer in 1981. Rechts boven Bloemerstraat en Smetiusstraat.

Molenstraat 1872. Midden het gesloopte Burgergasthuis (nu Molenpoort). Links nog net zichtbaar dak gesloopte Broerstraatskerk met daarvoor verwoeste torentje van sigarenmagazijn Noviomagum aan Korte Molenstraat.

Een van de oudste Nijmeegse foto's. De Oude Haven (nu labyrinth eo) in 1860. Haven gedempt 1880. Dan verdwijnt ook Hubertusmolen op de Rode Toren (rechts). Boddelpoort links gesloopt in 1909. 

Ziekerstraat 1946. Links de Koningstraat (nu Koningsplein genoemd) met zicht op de Marienburgkapel.

Valkhofplein 1935 met spoorwegmonument. In het midden Hotel Het Valkhof. Daarnaast de neptoren voor de parkwachter en links de soos Burgerlust met uitgebouwd en overdekt terras.

De enige weg die Nijmegen tot 1936 met het noorden en westen van het land verbond liep via de Lentse Veerstoep. Rechts Hotel Lent van Wildenbeest, weleer een vermaarde uitspanning.

Ubbergseweg 1935  met café Hunnerpoorpt dat moest wijken voor de oprit naar de Waalbrug.

In 1935 maakte dit deel van het Hunnerpark plaats voor de op- en afrit van de Waalbrug. Op de achterhrond villa Belvoir van Jurgens, de boterkoning die margarine maakte.

1937: Fontein midden op Keizer Lodewijkplein nu Traianusplein.

Een Peemankeetje onderaan het Kronenburgerpark in 1910

Walmuur met havenmolen (Huberusmolen) 1874, nu Nieuwe Markt-Bottelstraat. Links de Jacobsgracht, rechts voor de muur de lijnbaan voor touwslagers..